עשה ואל תעשה בעת ביקורת של רשות המיסים

הקדמה:

מרבית בעלי העסקים יחוו במהלך חיי העסק ביקור מרשויות המס, כאשר רוב בעלי העסקים לא ידעו כיצד לנהוג בעת ביקורת של שלטונות המס.
גם עוסק שמנהל את ספריו באופן השקוף, הישר והמדויק ביותר, ברגע שנציגי מס הכנסה ייכנסו במפתיע לעסק ההרגשה תהיה מקפיאת דם.
הביקורת נובעת משתי סיבות עיקריות: האחת הליך שגרתי שמבצעות רשויות המס כדי לבחון את מהימנות הדוחות הכספיים, שומות המס ועמידה בהוראות החוק. הסיבה השניה כאשר קיים חשד לביצוע עבירות מס פליליות, כאשר במקרים אלו הביקורת תתנהל על ידי חוקרי חטיבת המודיעין והחקירות ברשויות המס.

מהי ביקורת ניהול ספרים:

ביקורת ניהול ספרים מתבצעת ע"י מבקרים, עובדי רשות המיסים, אשר עברו הכשרה ספציפית לצורך ביצוע משימה זו. לרוב המבקרים יופיעו בעסק בהפתעה ובזוגות ויבקשו לבדוק מסמכים הקשורים לעסק, כגון: בדיקת מזומנים בקופה, פנקסי חשבונות, הסברים על הפעילות, היקף העסק ובעליו ועוד.

הבסיס החוקי:

סעיף 130 לפקודת מס הכנסה מסמיך את מנהל רשות המיסים לחייב ניהול פנקסי חשבונות.
מכוח סעיף זה נקבעו הוראות מס הכנסה (ניהול פנקסי חשבונות) התשל"ג-1973, אשר קובעות את הנהלים לניהול ספרי החשבונות.

יובהר כי חריגה מהוראות אלה אפשרית רק באישור בכתב מפקיד השומה.

על כל בעל עסק חדש חלה חובה, עוד בטרם תחילת הפעילות לברר מהי התוספת אשר חלה עליו ואלו חובות ניהול ספרים חלות בעניינו.
כך ימנע מעצמו אי נעימות ועמידה בפני סנקציות פליליות מרחיקות לכת.

 

הביקורת הקלאסית כוללת: (מה בודקים המפקחים)

  1. תצפית על בית העסק ,הן מבחוץ והן מתוך העסק (נעשה באופן חשאי).

  2. קניית ביקורת ( נעשה באופן חשאי).

  3. הזדהות המבקרים והצגת תעודת הרשאה.

  4. זיהוי המבוקר.

  5. בדיקת רישום קניית הביקורת, ספירת קופה והתאמה לדוח סיכום, שיקים דחויים שלא הוצאו בגינם קבלות, בדיקת מערכת הספרים המצויה בעסק (הכוונה לבדיקה האם התקיימו הוראות ניהול ספרים כמו הזמנת עבודה, יום רופא ועוד).

  6. בסיום הביקורת המבקרים ימסרו לבעל העסק עותק חתום מהדוח שהכינו המפרט את הממצאים ואת הליקויים במידה וימצאו, כאשר לבעל העסק תינתן אפשרות להגיב על ממצאי הדוח.

  7. הממצאים יועברו למנהל מחלקת ניהול ספרים.
     

עשה ואל תעשה בעת ביקורת

עשה

  1. שיתוף פעולה – לאחר שבדקתם את זהות נציגי רשות המיסים שתפו פעולה עם מבקרי רשות המסים, היו קשובים למבקרים וענו על השאלות בצורה עניינית ובאופן ממוקד ככל שניתן. במסגרת הביקורת תתבקשו להציג חשבוניות על תקבולים, הוצאות ומסמכים רלוונטיים נוספים- הציגו אותם. במידה ולא הצלחתם לאתר מסמך מסוים, צלצלו אלי, רואה החשבון שלכם, אם בכל זאת לא מצאתם בקשו להציג את המסמך תוך פרק זמן קצר. הקפידו שהבקשה תירשם בדוח.

  2. שמירה על קור רוח – למרות המעמד המלחיץ נסו לשמור על קור רוח. זהו מצב נתון וצריך להתמודד איתו באופן הטוב ביותר. נסו להיזכר בטיפים שקיבלתם ממני ובמאמר זה ויישמו אותם. זכרו- אתם לא מואשמים בדבר אתם רק בבדיקה. לתשומת ליבכם התנהגות אגרסיבית מצדכם עלולה לעמוד לרעתכם, שכן הכול מתועד.

  3. מענה ברור ומדויק – במסגרת הביקורת תתבקשו לענות על שאלות המבקרים בנוגע לנתונים ותהליכים מסוימים. במידה ואינכם זוכרים או בטוחים בתשובתכם בקשו לענות ולספק הסבר על השאלה לאחר הבדיקה.
    עדיף לומר שאינכם זוכרים מאשר לענות תשובה מוטעית שעלולה לסבך אתכם.

  4. תיעוד הביקורת – בקשו לראות את רישומי הביקורת והקפידו בדוח הביקורת על הדגשים הבאים:

  1. קראו באופן יסודי את הדוח.

  2. וודאו התאמה בין הממצאים שנכתבו לבין הממצאים שנמצאו בפועל –
    חשוב לבדוק בזמן אמת את הדוח ולוודא שהכתוב בו תואם את ממצאי הביקורת שנאמרו לכם ע"י המבקרים.
    במידה ואין התאמה בקשו לתקן את הדו"ח בזמן אמת לפי ממצאי הביקורת בפועל (תיקון מאוחר יותר הינו בעייתי וקשה לביצוע).

  3. בקשו מהמבקרים הסבר על הדוח והסבר על הסימונים בדוח.

  4. בקשו לרשום את תגובתכם והערותיכם.
    במידה ולא נתגלו ליקויים בקשו  שיצוין בדוח כי "אין ליקויים".

  5. בקשו העתק מהדוח והעבירו את ההעתק אלי, רואה החשבון שלכם.
     

אל תעשה

  1. מגבלות סמכות הביקורת – פקיד השומה ועובדיו שהוסמכו בכתב רשאים להיכנס לכל מקום שמתנהל בו העסק אולם רק לפקיד השומה הסמכות להורות על תפיסת מסמכים והוצאתם מחוץ למקום העסק,  כאשר האישור הנ"ל  צריך להיעשות בכתב. כמו כן אסור למבקרים לחפש בכיסיו או בכליו של הנישום גם כאשר הוא בבית העסק.

  2. אל תשקר – נישומים רבים מנסים לתרץ בשל הלחץ פעולות כספיות עד כדי לשקר.  יש לומר את האמת ובמידה ואינכם זוכרים במדויק עדיף לומר שאינכם זוכרים.
    פעמים רבות נוצר הפרש מטעות טכנית ולכן בקשו לבדוק את הסיבה ולחזור עם תשובה מדויקת.

  3. מתן מידע – פעמים רבות המבוקר, כתוצאה מלחץ ותהליכים פסיכולוגיים פנימיים, מחליט לשתף את המבקרים בסיטואציות מסוימות ולשאול שאלות מפלילות. אל תענו על שאלה שלא נשאלתם ואל תנדבו מידע שאיננו רלוונטי.
    אל תשכחו שאתם נמצאים תחת ביקורת ולצד המלצה על שיתוף פעולה ויחס ידידותי המבקרים הם עדין לא חברים שלכם.

  4. עסק ביתי – כאשר העסק מתנהל בבית הפרטי החוקרים לא יכולים לפשוט עליו ללא צו חתום של בית משפט, בניגוד לבית עסק שאינו משמש למגורים שבו יכולים החוקרים לבצע חיפוש.
    זכרו- ללא צו של בית משפט זכותכם להביע התנגדותכם לחיפוש כאשר העסק מתנהל בבית המגורים.

 

מאמרים נוספים שעלולים לעניין אותך 

צור קשר

פנסיה חובה לעצמאים – המדריך השלם

בעל עסק יש הכנסות אבל הכסף נעלם?